har lagts i varukorgen Gå till varukorgen
Denna utbildningen finns redan i varukorgen och kan inte läggas till fler gånger.

Undervisning om kontroversiella frågor

Utbildningen ger kunskap om strategier och metoder för att undervisa om kontroversiella frågor. Den fokuserar både på förebyggande arbete för att skapa en trygg lärmiljö och på att använda elevernas engagemang i undervisningen. Dessutom behandlas hantering av specifika och akuta situationer som kan uppstå i klassrummet.

Smakprov

Utbildningen lär ut strategier för att hantera och undervisa om kontroversiella frågor. Den består av tre avsnitt och förslag på fördjupande litteratur. Innehållet täcker både förebyggande arbete och hantering av akuta situationer.

 

Målgruppen för utbildningen: lärare från årskurs 4 till gymnasiet, med fokus på årskurs 7–9 och gymnasiet.

 

Utbildningen är för dig som vill:

  • Få inspiration kring hur du kan använda kontroversiella frågor strategiskt i undervisningen
  • Lära dig metoder för att undervisa om kontroversiella frågor
  • Lära dig hur du ska göra när en kontroversiell fråga uppstår akut
  • Vill lära utveckla din interkulturella kompetens i förhållande till kontroversiella frågor
  • Lära dig att undervisa genom kontroversiella frågor

 

Avsnitt och innehåll

Inledning och presentation av utbildningen 

Lär känna utbildaren och få bakgrund, upplägg och innehållet av utbildningen presenterat. Vem utbildningen vänder sig till och vad som kommer att tas upp i de tre följande avsnitten.

 

Avsnitt 1: Grundläggande strategier och metoder för att undervisa om kontroversiella frågor
Ta del av ett antal grundläggande strategier och metoder för att hantera kontroversiella frågor i undervisningen. Syftet är att inspirera dig som lärare att hitta strategier och metoder som passar just dina elevers behov och din undervisnings specifika förutsättningar.

 

Avsnitt 2: Interkulturella strategier och metoder för att undervisa genom kontroversiella frågor

Många kontroversiella frågor handlar om hur kulturella värderingar hamnar i konflikt, vilket innebär att undervisningen kan underlättas ifall läraren bygger upp en interkulturell medvetenhet och kompetens. Det andra avsnittet av utbildningen tar upp ett antal interkulturella strategier och metoder för att lättare kunna hantera kontroversiella frågor i undervisningen.

 

Avsnitt 3: Strategier och metoder för att hantera specifika situationer som rör kontroversiella frågor

Det avslutande avsnittet behandlar strategier och metoder för att hantera specifika situationer som rör kontroversiella frågor, inklusive akuta situationer där en kontroversiell fråga har skapat ett problem i klassrummet.

 

Avsnitten följs upp av reflektionsfrågor samt läslista och länkar. Utbildningen avslutas med ett intyg.

1990 kr

Priset inkluderar fritt antal platser inom en organisation, varje deltagare får tillgång i 365 dagar.

Din utbildare

Anders Blomqvist

Anders Blomqvist är lektor vid Högskolan Dalarna där han undervisar på lärarutbildningen och i historia. Han har forskat om kontroversiella frågor med inriktning mot interkulturella frågor och deltagit i skolutvecklingsprojekt med inriktning mot demokrati och kontroversiella frågor. Han är utbildad gymnasielärare i samhällskunskap och historia samt har doktorerat i historia.

Våra utbildningar och föreläsningar genomförs alltid av personer med lång professionell erfarenhet från branschen. Varje utbildning har en till två timmar rörligt material fördelat på tre till fem avsnitt. Det ingår även kunskapstest, reflektionsfrågor, läslistor och annat extramaterial beroende på utbildning.

1990 kr

Priset inkluderar fritt antal platser inom en organisation, varje deltagare får tillgång i 365 dagar.