Lär dig strategier, metoder och stödstrukturer för en ökad tillgänglighet i lärmiljön för elever med NPF-diagnos och alla andra. Fyra avsnitt i form av filmer, checklistor, diskussionsfrågor och fördjupningslitteratur ger kompetens om tillgängliga lärmiljöer.
Utbildningen vänder sig till lärare och annan pedagogisk personal, skolledning och elevhälsa. Fokusområde främst gällande elever i åk 3-9.
För dig som vill:
- Få mer kunskap om vad som kan vara särskilt viktigt i förberedelse av lärmiljön för elever med NPF.
- Få kunskap om hur fysisk lärmiljö görs tillgänglig och mer inkluderande
- Veta vad som är viktigt för elevers välmående och socioemotionell utveckling
- Stärka dina strategier och metoder för att identifiera elevers olika behov och möta behoven adekvat och variationsrikt
- För dig som vill göra din undervisning begriplig och tillgänglig för fler elever
Avsnitt och innehåll:
Presentation och inledning
Lär känna utbildaren och få bakgrund, upplägg och innehållet av utbildningen presenterat. Vem utbildningen vänder sig till och vad som kommer att tas upp i de fyra avsnitten.
Avsnitt 1: Tillgängliga lärmiljöer i praktiken
Det första avsnittet berör lärmiljön och hur den kan förstås och tolkas utifrån tillgänglighet. I avsnittet kommer även begreppet neurodiversitet att tas upp samt hur vi kan arbeta efter ett styrkebaserat förhållningssätt. Vi går även igenom fem bärande principer för att skapa övergripande tillgänglighet samt ett observationsprotokoll till stora övergångar.
Avsnitt 2: Den breda basen och fokus på fysisk lärmiljö
I det andra avsnittet är den fysiska lärmiljön i fokus. Den fysiska lärmiljön är allt som vi kan se och ta på, det är alla rum där undervisning sker, det är klassrum, salar, och korridorer. Det är även skolgården och ytor nära skolbyggnaden. I den fysiska lärmiljön lägger vi även ljus, ljud/volym och färger. Vi går också igenom fem bärande principer för ökad tillgänglighet i den fysiska lärmiljön.
Avsnitt 3: Psykosocial lärmiljö, psykologisk trygghet, relationer och inkludering
Det tredje avsnittet handlar om trygghet och välmående. Det rör inte bara relationer, men det handlar om hur vi förstår mötet mellan elev och lärmiljö, hur vi ser på lärmiljöns betydelse och hur det kan ge konsekvenser för eleverna. Vi går även igenom fem bärande principer för tillgänglig psykosocial lärmiljö.
Avsnitt 4: Pedagogisk/didaktisk lärmiljö – specialdidaktik
Det fjärde och sista avsnittet omfattar undervisningens detaljer. Det handlar också om området specialdidaktik. Vi går även igenom fem bärande principer för innehållsmässig tillgänglighet och inkludering samt en checklista för stödstrukturer.
Avsnitten följs upp av reflektionsfrågor samt läslista, extramaterial och länkar. Kursen avslutas med ett intyg.
Målgrupp för utbildningen:
Lärare och annan pedagogisk personal, skolledning och elevhälsa. Fokusområde främst gällande elever i åk 3-9.