Regnbågsverksamhet kan vara otroligt betydelsefullt för bibliotekets besökare och med ganska små medel kan man nå långt. Fokuset är på barn-och ungdomsverksamhet men mycket är giltig oavsett ålder på bibliotekets besökare.
För dig som vill:
- Lära dig mer om regnbågverksamhet för barn och unga
- Djupdyka i ämnet regnbågshyllor på bibliotek
- Skapa en hbtqi-inkluderande biblioteksmiljö
- Lära dig mer om hbtqi-litteraturens positiva effekter och historia
Avsnitt och innehåll
Presentation och inledning
Lär känna utbildarna och få bakgrund, upplägg och innehållet av utbildningen presenterat. Vem utbildningen vänder sig till och vad som kommer att tas upp i de fyra avsnitten.
Avsnitt 1: Introduktion, lagar och certifiering
I det första avsnittet av utbildningen kommer vi att introducera hbtqi-begrepp och prata om hur lagar och styrdokument kan kopplas till bibliotekens arbete med hbtqi-frågor. Avsnittet belyser vikten av regnbågsverksamhet och inkluderande litteratur för barn och unga på biblioteken. Vi kommer också att diskutera vad en hbtqi-certifiering innebär, och vikten av att utbilda personalen.
Avsnitt 2: Regnbågshyllor på bibliotek och skolbibliotek
I andra avsnittet av utbildningen kommer vi att introducera konceptet regnbågshyllor, vilket syftar på en fysisk hylla i biblioteket som samlar hbtqi-litteratur. Vi kommer att diskutera både de praktiska och symboliska aspekterna av att ha en regnbågshylla och hur det kan bidra till att göra biblioteket till en mer inkluderande plats. Dessutom kommer ni få praktiska tips på hur ni kan starta och underhålla en regnbågshylla.
Avsnitt 3: Läsfrämjande metoder Rummet, aktiviteter, samarbeten och sociala medier
I det tredje avsnittet ska vi prata om läsfrämjande metoder som kan göra biblioteket till ett mer välkomnande rum för hbtqi-personer. Vi kommer att diskutera hur vi kan använda det fysiska rummet, aktiviteter, samarbeten och sociala medier för att lyfta fram hbtqi-frågor och regnbågsböcker. Dessutom kommer vi att prata om hur vi kan skapa inkluderande miljöer genom att välja rätt symboler och material, samt arrangera aktiviteter som queera häng, bokcirklar, filmvisningar och samarbeten. Slutligen ska vi ta upp hur vi kan hantera eventuella ifrågasättanden av hbtqi-verksamheter på biblioteket.
Avsnitt 4: Regnbågsböckernas historia och boktips
I det fjärde, och sista avsnittet av denna utbildning fokuserar vi på hbtqi-litteratur för barn och unga. Vi börjar med en historisk tillbakablick över utvecklingen av regnbågsböcker i Sverige, där vi ser hur queera teman började dyka upp i barn- och ungdomslitteraturen från 1960-talet och framåt. Avsnittet avslutas med en omfattande boktipssektion som täcker allt från böcker för de allra yngsta till ungdoms- och vuxenlitteratur.
Referensmaterial kopplat till utbildningen följer efter varje avsnitt. Kursen avslutas med ett intyg.
Målgrupp för utbildningen:
Utbildningen vänder sig till bibliotekspersonal på folkbibliotek och chefer inom skola och bibliotek.