har lagts i varukorgen Gå till varukorgen
Denna utbildningen finns redan i varukorgen och kan inte läggas till fler gånger.

Marknadsföring av bibliotek: att nå ut och engagera!

I den här utbildningen tittar vi närmare på hur bibliotek arbetar med marknadsföring, och vikten av att arbeta med den på ett strategiskt sätt. Målet är att få inspiration och konkreta förslag på hur ni kan arbeta med marknadsföring av ert bibliotek.

Smakprov

Hur når ett bibliotek bäst ut till sina besökare? En rolig idé kan landa fel och balansen mellan information och kreativitet i sociala medier kan vara svår att hitta. Biblioteket behöver skapa sin väg att gå, våga prova och ta ut svängarna för att verkligen nå fram och engagera. Det här är en utbildning för bibliotek som vill utveckla sin marknadsföring.

 

För dig som vill:

  • Få grundläggande kunskap och verktyg för att arbeta strategiskt med marknadsföring i biblioteket
  • Öka kunskapen kring relationsmarknadsföring och hur den kan appliceras på biblioteket
  • Förbättrad förståelse för att nå bibliotekets användare och icke-användare
  • Veta hur du synliggör läsningen på hela förskolan och gör all personal delaktig
  • Lär dig hur man bygger upp en kommunikationsplan och nyttjar olika kanaler för marknadsföring

 

Avsnitt


Inledning

Lär känna utbildaren och få bakgrund, upplägg och innehållet av utbildningen presenterat

Avsnitt 1:
Varför ska bibliotek arbeta med marknadsföring

I detta avsnitt går vi igenom definitionen av marknadsföring, hur bibliotek kan arbeta med relationsmarknadsföring och mun-till-mun-marknadsföring i sociala medier.


Avsnitt 2: Bibliotekets användare

En stor del av biblioteksarbetet handlar om att identifiera bibliotekets användare för att få reda på vilka de är och vad de gör i biblioteket. Detta för att kunna nå fram till användarna, både vad gäller innehåll och val av kanaler. Det är minst lika viktigt att nå våra icke-användare och det går vi igenom i avsnitt två.

 

Avsnitt 3: Strategisk marknadsföring av bibliotek

I detta avsnitt kommer vi att prata om strategisk marknadsföringArbetet med strategisk marknadsföring ger biblioteket en tydlig riktning och ett tydligt fokus. Den fastställer målen och målgrupperna, och hur ni kan arbeta med dem.

 

Avsnitt 4: Marknadsföringskanaler och exempel

I det sista avsnittet pratar vi om olika kanaler för marknadsföring och visar olika exempel på marknadsföring av bibliotek. Det blir en genomgång av olika sociala medie-kanaler som flest bibliotek använder sig av, och exempel på hur effektivt det kan vara att jobba med humor – om det görs på rätt sätt.


Diskussionsfrågor och referensmaterial kopplat till utbildningen följer efter varje avsnitt. Utbildningen avslutas med ett intyg.


Målgrupp för utbildningen:
Bibliotekspersonal oavsett biblioteksform

1990 kr

Priset inkluderar fritt antal platser inom en organisation, varje deltagare får tillgång i 365 dagar.

Din utbildare

Malin Utter

Universitetsadjunkt och författare

Malin Utter är universitetsadjunkt vid Bibliotekshögskolan i Borås och prisbelönt för sin pedagogik. Hon undervisar bland annat om marknadsföring av bibliotek och har en bred erfarenhet av biblioteksarbete. Malin Utter har arbetat inom folk-, skol- och forskningsbibliotek och har skrivit två böcker om marknadsföring av bibliotek

Våra utbildningar och föreläsningar genomförs alltid av personer med lång professionell erfarenhet från branschen. Varje utbildning har en till två timmar rörligt material fördelat på tre till fem avsnitt. Det ingår även kunskapstest, reflektionsfrågor, läslistor och annat extramaterial beroende på utbildning.

1990 kr

Priset inkluderar fritt antal platser inom en organisation, varje deltagare får tillgång i 365 dagar.