Hur når ett bibliotek bäst ut till sina besökare? En rolig idé kan landa fel och balansen mellan information och kreativitet i sociala medier kan vara svår att hitta. Biblioteket behöver skapa sin väg att gå, våga prova och ta ut svängarna för att verkligen nå fram och engagera. Det här är en utbildning för bibliotek som vill utveckla sin marknadsföring.
För dig som vill:
- Få grundläggande kunskap och verktyg för att arbeta strategiskt med marknadsföring i biblioteket
- Öka kunskapen kring relationsmarknadsföring och hur den kan appliceras på biblioteket
- Förbättrad förståelse för att nå bibliotekets användare och icke-användare
- Veta hur du synliggör läsningen på hela förskolan och gör all personal delaktig
- Lär dig hur man bygger upp en kommunikationsplan och nyttjar olika kanaler för marknadsföring
Avsnitt
Inledning
Lär känna utbildaren och få bakgrund, upplägg och innehållet av utbildningen presenterat
Avsnitt 1: Varför ska bibliotek arbeta med marknadsföring
I detta avsnitt går vi igenom definitionen av marknadsföring, hur bibliotek kan arbeta med relationsmarknadsföring och mun-till-mun-marknadsföring i sociala medier.
Avsnitt 2: Bibliotekets användare
En stor del av biblioteksarbetet handlar om att identifiera bibliotekets användare för att få reda på vilka de är och vad de gör i biblioteket. Detta för att kunna nå fram till användarna, både vad gäller innehåll och val av kanaler. Det är minst lika viktigt att nå våra icke-användare och det går vi igenom i avsnitt två.
Avsnitt 3: Strategisk marknadsföring av bibliotek
I detta avsnitt kommer vi att prata om strategisk marknadsföring. Arbetet med strategisk marknadsföring ger biblioteket en tydlig riktning och ett tydligt fokus. Den fastställer målen och målgrupperna, och hur ni kan arbeta med dem.
Avsnitt 4: Marknadsföringskanaler och exempel
I det sista avsnittet pratar vi om olika kanaler för marknadsföring och visar olika exempel på marknadsföring av bibliotek. Det blir en genomgång av olika sociala medie-kanaler som flest bibliotek använder sig av, och exempel på hur effektivt det kan vara att jobba med humor – om det görs på rätt sätt.
Diskussionsfrågor och referensmaterial kopplat till utbildningen följer efter varje avsnitt. Utbildningen avslutas med ett intyg.
Målgrupp för utbildningen: Bibliotekspersonal oavsett biblioteksform