Läsa äger är beforskat, de stora vinnarna är just de lässköra barnen. Under sommarlovet tappar nästan varannan elev i sina läsfärdigheter, mest tappar den som tycker läsningen är svår och jobbig. Den här utbildningen ger dig idéer, tips och verktyg för att på ett kostnadseffektivt sätt tillsammans genomföra Läsa äger med befintliga resurser.
Utbildningen vänder sig till dig som arbetar i förskola, skola, fritidshem, bibliotek och alla som vill vara med och motverka sommarlovstappet på nya sätt.
För dig som vill:
- bidra till att barns läskondition hålls i trim under sommaren.
- ge barnen förutsättningar att utveckla sin motivation och sug efter läsning på ett lustfyllt sätt
- medverka till lässtimulerande aktiviteter innan, under och efter sommarlovet
- arbeta yrkesöverskridande för att uppnå läsmålen under lågstadiet
Avsnitt och innehåll
Presentation och inledning
Lär känna utbildaren och få bakgrund, upplägg och innehållet av utbildningen presenterat. Vem utbildningen vänder sig till och vad som kommer att tas upp i de fyra avsnitten
Avsnitt 1: Läsa äger – från tanke till handling
Idén till Läsa äger växte fram ur en läsundersökning som genomfördes i Botkyrka kommun 2018, som tydligt signalerade att någonting behövde göras för att förhindra lästappet under sommarlovet. I det första avsnittet av utbildningen får vi veta mer om hur projektet gick från tanke till handling.
Avsnitt 2: Kom igång med Läsa äger
I det andra avsnittet av utbildningen kommer fokus att vara på hur vi kommer igång med Läsa äger, med handfasta tips på vad man kan göra innan, under och efter sommaren för att minska sommarlovstappet.
Avsnitt 3: Feriepraktikanterna
I det tredje avsnittet fördjupar vi oss i feriepraktikanterna, ungdomarna vars uppdrag går ut på att vara läsande förebilder genom högläsning och olika rörelseinitiativ. Vi kommer att diskutera feriepraktikanternas roll och betydelse och hur vi tar emot dem på bästa sätt så att de får så bra förutsättningar som möjligt för att utföra sitt viktiga arbete.
Avsnitt 4: Hur gick det sen? Forskningsresultat, spridning och effekter
I det fjärde, och sista, avsnittet kommer vi att prata om vilka effekter och vilken spridning arbetet med Läsa äger fått hittills. Vi kommer även att berätta om den forskningsstudie Linda Fälth, forskare inom läs- och skrivutveckling på Linnéuniversitet, har gjort på projektet, och vilka resultat den gav.
Reflektionsfrågor och referensmaterial kopplat till utbildningen följer efter varje avsnitt. Kursen avslutas med ett intyg.
Målgrupp:
Utbildningen vänder sig till dig som arbetar i förskola, skola, fritidshem, eller på bibliotek samt alla som vill vara med och motverka sommarlovstappet på nya sätt.