Utbildningen visar steg för steg hur man organiserar ett framgångsrikt författarbesök på skolan, från att välja rätt författare till att följa upp besöket med praktiska förslag. Målet är inte bara att förbättra de praktiska färdigheterna utan även att väcka större intresse och engagemang för läsning, skrivande, berättande och språkförståelse.
För dig som vill:
- Genomföra författarbesök som gör avtryck
- Ha klara och konkreta råd om hur man väljer författare
- Veta hur man förankrar besöket hos elever och andra lärare inför evenemanget
- Ha alternativ till den vanliga undervisningen i läsning och skrivande
- Arbeta vidare efteråt med kreativa och inspirerande uppgifter som stärker såväl tal- och skriftspråk som läsande och berättande
Avsnitt och innehåll
Presentation och inledning
Lär känna utbildaren och få bakgrund, upplägg och innehållet av utbildningen presenterat. Vem utbildningen vänder sig till och vad som kommer att tas upp i de fyra avsnitten.
Avsnitt 1: Val av författare och möjligheter till samarbete – En idé föds
I det första avsnittet pratar vi om vikten av förberedelse och förankring inför författarbesöket, om valet av författare med hänsyn till målgrupp och vad det är man vill åstadkomma såväl på kort som på lång sikt. Vi pratar också om hur man hittar lämpliga samarbetspartners.
Avsnitt 2: Förberedelser och förankring – En idé möjliggörs
I det här avsnittet följer en genomgång av nödvändiga förberedelser, hur man förankrar besöket bland både elever och personal, eventuella samarbetspartners, det praktiska kring och under besöket samt kontakten med författaren.
Avsnitt 3: Författarbesöket – En idé förverkligas
Noggrann förberedelse är nyckeln för att skapa en välkomnande atmosfär för författaren och för att maximera möjligheterna till ett givande möte. I det tredje avsnittet pratar vi om vikten av att visa uppskattning och intresse för författarens närvaro på skolan, liksom behovet av att ta hand om praktiska detaljer under besöket.
Avsnitt 4: Uppföljning och fördjupning – En idé dröjer sig kvar och utvecklas
I det fjärde och sista avsnittet av den här utbildningen kommer vi att diskutera hur man reflekterar över författarbesök på skolan och dess efterverkningar. Jag lyfter fram värdefulla aspekter såsom att tillåta känslor och spontanitet i läsning och skrivande, samt betonar vikten av att uppmuntra nyfikenhet och öppenhet.
Reflektionsfrågor och referensmaterial kopplat till utbildningen följer efter varje avsnitt. Kursen avslutas med ett intyg.
Målgrupp: Målgrupp för utbildningen är i första hand skolbibliotekarier och lärare i svenska, men passar naturligtvis för alla som är intresserade av att fördjupa sin undervisning med författarbesök.