En fördjupande utbildning om det läsfrämjande arbetet i skolbiblioteket. Det ges exempel på hur skolbibliotekarien kan komma in i olika delar av själva läsprocessen och hur lärarens och bibliotekariens olika kompetenser kan komplettera varandra för att ge eleverna mervärde. Våra utbildare delar med sig av sin samlade yrkeserfarenhet och tar hjälp av forskning och litteratur inom området.
För dig som vill:
- Ta det läsfrämjande arbetet i skolbiblioteket ett steg längre
- Ha metoder och tips på aktiviteter som fungera
- Veta hur du kan samverkar med andra
- Veta hur du kan jobbar med bokklubbar
- Veta hur du kan nyttja de möjligheter som de digitala verktygen möjliggör
- Veta hur du synliggör läsningen på hela skolan
Avsnitt:
Presentation:
Lär känna utbildarna och få en genomgång utbildningens upplägg
Avsnitt 1: Tematisk läsning:
I det här avsnittet pratar vi om olika sätt att arbeta med läsning utifrån teman och genrer. Vi berättar om temapaket och samarbeten med ämnesövergripande läsning och vi pratar om talböcker för de med läsnedsättning. Vi pratar också om att erbjuda alternativ till läseböcker och klassuppsättningar.
Avsnitt 2: Bokcirklar, bokklubbar och boksamtal:
I det här avsnittet tar vi upp olika metoder för att bearbeta det vi läst. Vi talar om bokklubbar, bokråd och bokcirklar med boksamtal som ingår i undervisningen för både elever och personal.
Avsnitt 3: Digitalt läsfrämjande:
I det här avsnittet pratar vi om att utnyttja olika former av digitala hjälpmedel när vi arbetar läsfrämjande. Vi berättar om hur vi arbetar och ger tips på digitala aktiviteter som vi vet fungerar och som inte tar allt för mycket tid i anspråk.
Avsnitt 4: Att synliggöra läsning på skolan:
I det här avsnittet pratar vi om hur vi på olika sätt kan synliggöra läsning, böcker och litteratur på skolan genom möblering, utställningar och andra aktiviteter samt hur dessa aktiviteter kan utgöra en del av skolans kompensatoriska arbete.
Avsnitt 5: Att samverka kring barnens läsning:
I det här avsnittet talar vi om hur vi kan lyfta läsningen genom att samverka. Vi går igenom projekt där vi samarbetat med olika skolor på ett skolområde, med fritidshem och fritidsgårdar och klubbar, med folkbibliotek och andra aktörer. Vi ger också exempel på aktiviteter som bokbytardagar och nobelfestligheter.
Alla avsnitt följs av ett kortare kunskapstest, en läslista med extramaterial och länkar till allt studiematerial kopplat till respektive avsnitt. Utbildningen avslutas med ett intyg.
Målgrupp för utbildningen: Skolbibliotekspersonal och pedagoger som arbetar med läsfrämjande