Om den tecknade serien som en väg till läsning. Att knäcka läskoden och få läslust med tecknade serier, med inkluderande metoder som bildstöd, transspråkande och eget skapande.
För dig som vill:
- hitta nya vägar till läsningen
- använda komplementoriska verktyg i det läsfrämjande arbetet
- använda tecknade serier i just ditt ämne
- arbeta med elevers eget skapande
Avsnitt och info
Presentation och inledning
Lär känna utbildaren och få bakgrund, upplägg och innehållet av utbildningen presenterat. Vem utbildningen vänder sig till och vad som kommer att tas upp i de fyra avsnitten.
Avsnitt 1: Varför tecknade serier?
I det första avsnittet tittar vi på hur man kan jobba läsfrämjande med tecknade serier. Här ställer vi oss frågan: varför ska en använda tecknade serier i det läsfrämjande arbetet? Och hur går det till? Inledningsvis pratar vi om förutsättningarna på din skola, om de bidrar till ett hållbart läsfrämjande arbete och vad du kan behöva tänka på.
Avsnitt 2: Hur läsa en serie?
I detta avsnitt pratar vi bland annat om hur visuella och konkreta stöd är kutym för lärandet i skolan idag. Genom att använda bildstöd i undervisningen så underlättar vi lärandet för den stora majoriteten elever och det är viktigt att veta hur man ska läsa en serie.
Avsnitt 3: Serier i alla ämnen
I det tredje avsnittet pratar vi om att använda tecknade serier i skolan för är att bredda läsutbudet och erbjuda eleven fler valmöjligheter. Det ingår i skolans uppgift att möta elever med olika behov och förutsättningar och att överbrygga dem alla. Tecknade serier kan alltså vara en sådan brygga. Inte minst för den elev som är läsovan, läsovillig eller har läs- och/eller språksvårigheter.
Avsnitt 4: Elevernas eget skapande
I det fjärde och sista avsnittet fördjupar vi oss i elevernas eget skapande. Seriens många funktioner kan ge eleven fler möjligheter att uttrycka sig på men även låta eleven få arbeta mer fritt och med eget skapande, som till exempel att återberätta en känd saga i serieform, en sagoserie, där ämnena svenska och bild samspelar.
Reflektionsfrågor och referensmaterial kopplat till utbildningen följer efter varje avsnitt. Kursen avslutas med ett intyg.
Målgrupp: Utbildningen riktar sig främst till skolpersonal och skolbibliotekarier som arbetar läsfrämjande med grundskolebarn, men formen och tipsen kan tillämpas för både yngre barn, unga och vuxna inom tex sfi.