Utbildningen går igenom hur en historisk roman är uppbyggd berör olika arbetsmetoder för att arbeta med en sådan i skolan, därefter hur själva samarbetet kan se ut mellan lärarna i de olika ämnena. Utbildningen avslutas med hur man praktiskt kan arbeta och ger exempel på samarbeten i andra ämnen än svenska och historia.
Utbildning för dig som vill:
- Lära dig mer om historiska romaner och hur man använder dem i klassrummet.
- Få praktiska tips om hur du kan arbeta ämnesöverskridande.
- Öka elevernas självkänsla och identitetsskapande utifrån historiska romaner.
- Väcka elevernas intresse för samhällsutvecklingen och reflektera över samhället idag.
- Samarbeta med dina kollegor kring sambedömning och källkritik.
Avsnitt
Presentation och inledning
Lär känna utbildaren och få bakgrund, upplägg och innehållet av utbildningen presenterat. Vem utbildningen vänder sig till och vad som kommer att tas upp i de fyra avsnitten.
Avsnitt 1: Grundstenarna i en historisk roman – Från idé till verklighet
I det första avsnittet kommer vi att titta närmare på hur en historisk roman är upplagd för att få en bättre förståelse för hur den kan användas som läromedel. Vi går bland annat igenom uppbyggnad, research, skillnaden mellan fakta och fiktion samt tisdmarkörer.
Avsnitt 2: Arbetsmetoder – Från teori till praktik
I det här avsnittet diskuterar vi arbetsmetoder för att implementera teorin kring historiska romaner i praktiken. Vi börjar med att gå igenom hur man väljer en lämplig historisk roman för eleverna. Vi tittar på hur den historiska romanen kan användas ämnesöverskridande i klassrummet och hur skolbibliotekarien kommer in i samarbetet. Vi går också igenom exempel på olika sorters redovisningsmetoder.
Avsnitt 3: Effektivt samarbete – Bedömning och kunskapskriterier
I detta avsnitt fokuserar vi på samarbetet mellan lärare i olika ämnen, kunskapskriterierna, bedömning, källkritik och läroplanens innehåll. Vi kommer också att undersöka skolbibliotekariens roll i samarbetet.
Avsnitt 4: Upplägg – Motivation och engagemang
I utbildningens sista avsnitt är det dags att titta på hur vi får ihop allt och skapar ett bra upplägg för lärare och elever där vi i båda ämnena får ut så mycket som möjligt av att samarbeta. Tanken är att underlätta arbetsbördan för lärare och tillföra glädje. Eleverna ska motiveras och utvecklas på ett roligt och givande sätt.
Reflektionsfrågor och referensmaterial kopplat till utbildningen följer efter varje avsnitt. Kursen avslutas med ett intyg.
Målgrupp: Skolbibliotekarier, lärare i historia och svenska på högstadiet och gymnasiet.